Τετάρτη, 8 Φεβρουαρίου 2017

Ιδου τα 3 σενάρια διέλευσης του τρένου από το κέντρο της Πάτρας. Από πού θα περνάει, πόσο θα κοστίσει, τι προβλέπουν για το τραμ.



Τις τρεις προτάσεις που έχει στα χέρια της η δημοτική Αρχής της Πάτρας από τις 25 Ιανουαρίου για τη διέλευση του τρένου μέσα από το ιστορικό κέντρο της πόλης παρουσιάζει σήμερα το thebest.gr. Το ένα εκ των σεναρίων εξετάζει την περιφερειακή γραμμή, μελετώντας ουσιαστικά το αίτημα που είχε καταθέσει στο δημόσιο διάλογο ο Δήμαρχος Πατρέων Κώστας Πελετίδης, ενώ τα άλλα δύο προβλέπουν την υπογειοποίηση της γραμμής από τον σταθμό του Αγίου Διονυσίου μέχρι και την οδό Παπαφλέσσα. 

Στις εκθέσεις του ΟΣΕ που κατέθεσε στον κ. Πελετίδη και τους συνεργάτες του ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης περιλαμβάνονται αναλυτικά κόστη με την περίπτωση της περιφερειακής διέλευσης να υπερβαίνει τα 750εκ. ευρώ ενώ οι άλλες δύο που εξετάζονται  κινούνται κάτω από τα 250εκ ευρώ.
Το ένα από τα σενάρια της υπογειοποίησης (που σύμφωνα με πληροφορίες δείχνει να παίρνει προβάδισμα από τον ΟΣΕ) προβλέπει την ανάδυση της γραμμής στην Παπαφλέσσα και συνέχισή της μέσω της παραλιακής ζώνης (νότιο πάρκο) έως το νέο λιμάνι ενώ η άλλη την ανάδυσή της  στον υπάρχοντα σταθμό του προαστιακού στον Άγ. Ανδρέα και συνέχιση στην υφιστάμενη γραμμή του τρένου. Πιο αναλυτικά:

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ
Η ΕΡΓΟΣΕ διερεύνησε τη δυνατότητα χάραξης μιας γραμμής περιμετρικά της πόλης με αρχή πλέον τα Αραχωβίτικα  και τέλος το Μιντιλόγλι συνολικού μήκους περίπου 25 χλμ.  Η γραμμή θα είναι διπλή για να εξυπηρετεί και στο απώτερο μέλλον τις όποιες ανάγκες, αλλά και για να επιτρέπει την ταυτόχρονη κυκλοφορία αργών εμπορικών συρμών και ταχέων επιβατικών συρμών.
Όπως αναφέρει το σενάριο η αρχή λύσης τίθεται μεταξύ Αραχωβίτικων και Αγ. Βασιλείου επί της υπό κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής. Η χάραξη κινείται νότια και διασταυρώνει με λοξό υπόγειο έργο κάτω διάβασης μήκους 500 m τον αυτοκινητόδρομο λίγο πριν τα νέα διόδια και εισέρχεται σε μεγάλη σήραγγα κάτω από τους οικισμούς Πλατάνι, Κάτω Καστρίτσι και Κάτω Συχαινά. Η σήραγγα για λόγους ασφαλείας θα αποτελείται από δυο παράλληλες σήραγγες μονής γραμμής, όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις στην Παναγοπούλα, το Καλλίδρομο και την Όρθυ.
Με ανωφέρεια αρχικώς 22 ‰ και στη συνέχεια 10 ‰ προκύπτουν δύο επάλληλες σήραγγες 4,5 χλμ και 2,6 χλμ με ενδιάμεση γέφυρα στον χείμαρρο Σέλεμνο, ενώ η διάβαση του χειμάρρου Ξυλοκέρα και του ποταμού Χάραδρου γίνεται υπογείως.  Με ανωφέρεια 16,5 ‰ προκύπτει ενιαία, βαθύτερη σήραγγα μήκους 7,5 χλμ.
Στη συνέχεια η χάραξη κινείται παράλληλα με την περιμετρική οδό με αλληλουχία γεφυρών και σηράγγων μέχρι τον Ρηγανόκαμπο, όπου υπάρχει δυνατότητα δημιουργίας σταθμού, αν κριθεί σκόπιμο. Η χάραξη συνεχίζει με κατωφέρεια 18 ‰. Στο τμήμα μήκους περίπου 10 χλμ. παράλληλα με την περιμετρική οδό ρυμοτομούνται αρκετά κτήρια (κατοικίες αλλά και βιοτεχνίες) και απαιτούνται παρεμβάσεις στους ανισόπεδους κόμβους Εγλυκάδας και Γλαύκου.
Πριν την Οβρυά η χάραξη αποκλίνει προς τα νότια της περιμετρικής οδού αποφεύγοντας πυκνοδομημένες περιοχές στην Οβρυά και στο Μιντιλόγλι. Στο τμήμα αυτό προκύπτει αλληλουχία μικρών σηράγγων.
Περνώντας διαδοχικά πάνω από την περιμετρική οδό και την παλαιά εθνική οδό η χάραξη καταλήγει στην υφιστάμενη γραμμή Πατρών – Πύργου περί το χλμ. 7,500 αυτής (περιοχή Ροΐτικα) με δυο κλάδους, έναν προς Πύργο και έναν προς Πάτρα για τη σύνδεση με τον Λιμένα.

Το κόστος της σιδηροδρομικής παράκαμψης Πάτρας προσεγγίστηκε με βάση στοιχεία άλλων ανάλογων εκτελούμενων έργων και προκύπτει περί τα 690 εκ. €.
Η λύση της σιδηροδρομικής παράκαμψης Πάτρας δεν αναιρεί την κατασκευή του τμήματος Κανελλοπούλου – Άγ. Διονύσιος και του νέου επιβατικού σταθμού της Πάτρας στον Άγιο Διονύσιο, κόστους 39 εκ. ευρώ. Επίσης προϋποθέτει την πλήρη αναβάθμιση του τμήματος της γραμμής Πάτρας – Πύργου από τον Σ.Σ Αγ. Διονυσίου έως το σημείο συνάντησης με την σιδηροδρομική παράκαμψη στα Ροΐτικα, ώστε να επιτυγχάνεται τόσο η αναβαθμισμένη λειτουργία της προαστιακής κυκλοφορίας, όσο και η σύνδεση και εξυπηρέτηση του νέου λιμένα.
Επομένως το συνολικό κόστος των σιδηροδρομικών έργων στην περιοχή της Πάτρας με βάση την λύση παράκαμψης υπερβαίνει τα 750 εκ. €.

ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΔΕΙΥΛΕΥΣΗ ΜΕΣΩ Σ.Σ. ΑΓ. ΑΝΔΡΕΑ
Το σενάρια αυτό αρχίζει στην έξοδο του σιδηροδρομικού σταθμού Αγ. Διονυσίου και φθάνει μέχρι το Σ.Σ. Αγίου Ανδρέα. Περιλαμβάνει το υπόγειο έργο για τη διέλευση διπλής γραμμής και τα εκατέρωθεν τμήματα καθόδου και ανόδου (ράμπες).
Υπάρχει προμελέτη χάραξης και υδραυλικών έργων, γεωτεχνικές έρευνες και προκαταρκτική μελέτη του υπόγειου έργου από την ΕΡΓΟΣΕ. Προτείνεται για την καλύτερη εξυπηρέτηση κυρίως του προαστιακού, η κατασκευή υπόγειας στάσης στην περιοχή του υφιστάμενου σήμερα Επιβατικού Σ.Σ. Πατρών, στην περιοχή της οδού Αγ.Νικολάου.
Επίσης απαιτείται τροποποίηση  της μελέτης στην περιοχή του Σ.Σ.  Αγίου Ανδρέα καθώς με αυτή  την λύση  η υπόγεια χάραξη στρέφεται αριστερά (ανατολικά)  από  την περιοχή του Αγίου Ανδρέα εγκαταλείποντας το παραλιακό μέτωπο. Στην συνέχεια διασταυρώνεται υπογείως με την παραλιακή λεωφόρο και αναδύεται  εντός του χώρου  του υφιστάμενου  Σ.Σ. Αγίου Ανδρέα,  όπου προτείνεται να δημιουργηθεί στάση του προαστιακού.
Το τμήμα αυτό ακολουθεί την υφιστάμενη χάραξη από την περιοχή του Σιδ.Σταθμού Αγίου Ανδρέα  και την υπάρχουσα γραμμή προς Πύργο. Στο τμήμα η γραμμή  υποχρεωτικά θα γίνει μονή κανονικού εύρους εντός του υφιστάμενου ορίου απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ. Στο τμήμα αυτό υπάρχουν και διατηρούνται αρκετές ισόπεδες οδικές διαβάσεις.
Είναι απαραίτητη η δημιουργία μιας στάσης σε κατάλληλα επιλεγμένη θέση στο ύψος του επιβατικού λιμένα με πρόβλεψη έργων σύνδεσης και εξυπηρέτησης με τον Νέο λιμάνι (κατασκευή πεζογέφυρας πάνω από την παραλιακή λεωφόρο κ.λ.π.).  Τέλος απαιτείται η κατασκευή νέου τεχνικού  για την γεφύρωση του ποταμού Γλαύκου.
Στο τμήμα αυτό υπάρχει η δυνατότητα διακλάδωσης γραμμής για τραμ προς τις νότιες συνοικίες, το Παμπελοποννησιακό και το ΤΕΙ.
Ο προϋπολογισμός αυτού του σεναρίου ανέρχεται σε 226 εκ.€.

ΥΠΟΓΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΕΥΛΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΖΩΝΗ
Σε αυτό το σενάριο προβλέπεται επίσης η υπογειοποίηση της γραμμής του τρένου από τον σταθμό του Αγίου Διονυσίου και ανάδυσή της στην Ακτή Δυμαίων μετά τον Άγιο Ανδρέα και πριν το νέο λιμάνι. Το τμήμα αυτό περιλαμβάνει τη γεφύρωση του  Διακονιάρη, τη διέλευση μέσα από τη ζώνη του νέου λιμανιού της Πάτρας, τη γεφύρωση του Γλαύκου, τη διέλευση πάνω από την Ακτή Δυμαίων και τη σύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή προς Πύργο.
Εντός του λιμανιού προβλέπεται απλός επιβατικός σταθμός για την εξυπηρέτηση των επιβατών ακτοπλοΐας αλλά και της απέναντι αστικής περιοχής. Η γραμμή προβλέπεται διπλή μέχρι το λιμάνι και στη συνέχεια μονή μέχρι τη σύνδεση με την υφιστάμενη γραμμή.  Επίσης προβλέπεται δυνατότητα άμεσης σύνδεσης με το εμπορικό κρηπίδωμα του λιμένα χωρίς ισόπεδη διασταύρωση με το οδικό δίκτυο.
Υπάρχει προμελέτη χάραξης από την ΕΡΓΟΣΕ και εγκεκριμένοι περιβαλλοντικοί όροι. Απαιτούνται απαλλοτριώσεις στην περιοχή γεφύρωσης της Ακτής Δυμαίων και της σύνδεσης με την υφιστάμενη γραμμή.
Στο τμήμα αυτό επίσης υπάρχει δυνατότητα διακλάδωσης γραμμής τραμ προς τις νότιες συνοικίες της Πάτρας, το Στάδιο και το ΤΕΙ.

Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων διέλευσης της Πάτρας με αυτήν την λύση ανέρχεται σε 248 εκ.€.

ΠΗΓΗ: thebest.gr.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου