Και όμως, υπάρχουν μέσα μαζικής μεταφοράς που κερδίζουν επιβάτες, ή καλύτερα επιβιβάσεις. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία του ΟΑΣΑ, για το εννιάμηνο του 2013, τα τρόλεϊ γνώρισαν αύξηση επιβιβάσεων 7,2% και το τραμ 2,6%, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2012.
Αντίθετα, πτώση επιβιβάσεων 25,6% σημειώθηκε στον ηλεκτρικό, 16,5% στα λεωφορεία και 2% στο μετρό. Συγκεντρωτικά, δηλαδή σε επίπεδο ομίλου, ο ΟΑΣΑ γνώρισε πτώση επιβιβάσεων - επιβατών κατά 11,27% και λειτουργικών εσόδων κατά 10,21%, σε σχέση με το εννιάμηνο του 2012.
Αθροιστικά, από το 2009 έως το 2012, ο όμιλος ΟΑΣΑ έχασε το 23,3% της επιβατικής κίνησης, ήτοι 200 εκατ. επιβιβάσεις. Δυστυχώς, η πτώση αυτή συνεχίζεται, αν και οι διοικήσεις των «Σταθερών Συγκοινωνιών» και «Οδικών Συγκοινωνιών» κάνουν προσπάθειες ώστε η συνολική πτώση επιβατών να είναι μικρότερη από την περσινή (11%). Ελαφρά συρρικνούμενο είναι και το συγκοινωνιακό έργο, με 3,11% λιγότερα οχηματοχιλιόμετρα, εξαιτίας των λεωφορείων και των τρόλεϊ, διότι τα μέσα σταθερής τροχιάς πραγματοποίησαν περισσότερα οχηματοχιλιόμετρα.
Ανά κατηγορία, τρεις είναι οι παράγοντες που λειτουργούν αποτρεπτικά στην προσέλκυση νέων επιβατών, η οποία έχει να κάνει (κυρίως) με τη μείωση των μετακινήσεων, και ένας που λειτουργεί ενισχυτικά.
Οι παράγοντες που διογκώνουν την πτώση των χρηστών των μέσων μεταφοράς είναι οι ακόλουθοι:
1Μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Σύμφωνα με αναλυτές, η μείωση του πραγματικού διαθέσιμου εισοδήματος έχει φτάσει, κατά μέσο όρο, το 35%, σε σχέση με το 2009.
2Εκτόξευση της ανεργίας. Η Ελλάδα κατέχει το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας στην Ευρωζώνη, με ποσοστό 27,3%, ξεπερνώντας την Ισπανία.
3Αλλαγές και μειώσεις στα δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ, σε συνδυασμό με την αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου στα 1,40 ευρώ. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, υλοποιήθηκαν 600 προσωρινές και 300 μόνιμες τροποποιήσεις υφιστάμενων γραμμών λεωφορείων και τρόλεϊ.
Οι τροποποιήσεις αυτές, σε κάποιες περιπτώσεις, οδήγησαν σε νέες γραμμές, αλλά κυρίως επέφεραν συγχωνεύσεις γραμμών, άρα περιορισμό των προσφερομένων θέσεων.
Ανασχετικά λειτούργησε και η αύξηση του ενιαίου εισιτηρίου, το οποίο από τα 0,80 ευρώ το 2008 έφτασε το 1,40 ευρώ το 2013.
Από την άλλη πλευρά, υπήρξε και ένας παράγοντας, ο οποίος λειτούργησε προς όφελος των αστικών συγκοινωνιών: η αλματώδης αύξηση της τιμής της βενζίνης, η οποία σε κάποιες περιόδους έφτασε τα 1,70 - 1,80 ευρώ ανά λίτρο, αποθαρρύνοντας τους ιδιοκτήτες Ι.Χ. να χρησιμοποιήσουν το αυτοκίνητό τους και να προτιμήσουν συνεπώς τις αστικές συγκοινωνίες.
Σε οικονομικό επίπεδο, ο όμιλος ΟΑΣΑ συγκέντρωσε, στο εννιάμηνο του 2013, λειτουργικά έσοδα 166 εκατ. ευρώ (δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιχορήγηση), ενώ τα λειτουργικά έξοδα έφτασαν τα 262 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιο ενίσχυσης των λειτουργικών εσόδων, ενισχύεται το σώμα ελεγκτών κομίστρου. Ο ΟΑΣΑ θα προχωρήσει στην πρόσληψη 200 ελεγκτών κομίστρου με πεντάμηνες συμβάσεις, οι οποίοι θα προέρχονται από τις λίστες ανέργων του ΟΑΕΔ.
Πάντως, στο εννιάμηνο του 2013, σε μετρό, ηλεκτρικό και τραμ επιβλήθηκαν 22,94% περισσότερα πρόστιμα, σε σύγκριση με τον περασμένο χρόνο, τα οποία διαμορφώθηκαν στα 42.699, με την αξία τους να ανέρχεται σε 3,201 εκατ. ευρώ, σε σχέση με 2,743 εκατ. ευρώ το εννιάμηνο του 2012. Αυξητική τάση σημειώθηκε και στα λεωφορεία - τρόλεϊ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου