Πόρους από τη νέα προγραμματική περίοδο για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει το τραμ στη Θεσσαλονίκη θα αναζητήσει το ΣΑΣΘ. Διακρατικό εργαστήριο στη Θεσσαλονίκη στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ECOTALE
Ένα δίκτυο τραμ για το πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης είναι υλοποιήσιμο και μπορεί να βρει χρηματοδότηση στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020. Αυτό το συμπέρασμα προκύπτει από τις εργασίες του διακρατικού, θεματικού εργαστηρίου, που διοργάνωσε το ΣΑΣΘ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου ECOTALE.
Το εργαστήριο ολοκληρώθηκε σήμερα και είχε στο επίκεντρό του τη διαμόρφωση και εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών για την εσωτερίκευση του εξωτερικού κόστους των μεταφορών. Στόχος είναι η ενίσχυση των δημοσίων αστικών συγκοινωνιών και η επένδυση σε μέτρα βιώσιμης κινητικότητας ως αποτελεσματική πολιτική μείωσης του συνολικού εξωτερικού κόστους των μεταφορών.
«Για εμάς στο ΣΑΣΘ και για τη Θεσσαλονίκη, το συγκεκριμένο έργο (ECOTALE) έδωσε τη δυνατότητα να προωθηθεί στα όργανα της Πολιτείας και της ΕΕ η επένδυση για τη δημιουργία δικτύου τραμ στο πολεοδομικό συγκρότημα και να τύχει χρηματοδότησης από νέα χρηματοδοτικά εργαλεία. Στόχος μας, με την ολοκλήρωση του ECOTALE στις 30 Ιουνίου 2014, είναι να βρεθούν οι πόροι από τη νέα προγραμματική περίοδο για να κατασκευαστεί και να λειτουργήσει το τραμ στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα λίγα χρόνια. Μάλιστα, έχουμε άριστη συνεννόηση και με την ‘Αττικό Μετρό ΑΕ’, που κατασκευάζει ήδη το μεγάλο έργο του μετρό στην πόλη μας, ώστε να συμβάλει για να αποκτήσει επιτέλους η Θεσσαλονίκη ένα δίκτυο δημοσίων αστικών συγκοινωνιών εφάμιλλο των πλέον σύγχρονων ευρωπαϊκών πόλεων. Τραμ και μετρό δεν είναι ανταγωνιστικά, αλληλοσυμπληρώνονται. Και στόχος όλων μας είναι μαζί με τα αστικά λεωφορεία να αποτελέσουν τα κύρια μέσα μετακίνησης των Θεσσαλονικιών εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο πρόεδρος του ΣΑΣΘ, Γιάννης Παλαιστής.
Στο εργαστήριο ο διευθυντής του έργου, συγκοινωνιολόγος, Εμμανουήλ Βουγιούκας και οι συνεργάτες του ΣΑΣΘ παρουσίασαν το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Θεσσαλονίκης που εγκρίθηκε από το Συμβούλιο πρόσφατα, καθώς και τη συνέργεια των προτεινόμενων μέτρων με το νέο ‘Πακέτο Αστικής Κινητικότητας’ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προωθεί τα ΣΒΑΚ ως προϋπόθεση για χρηματοδοτήσεις επενδύσεων από τα διαθρωτικά ταμεία και το Πρόγραμμα ‘Ορίζοντας 2020’ στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020.
Είναι χαρακτηριστικό ότι για τις βιώσιμες αστικές μεταφορές η ΕΕ την προηγούμενη προγραμματική περίοδο διέθεσε 8 δισεκατομμύρια ευρώ (από τα οποία η Θεσσαλονίκη δεν πήρε ούτε ευρώ), ενώ στη νέα προγραμματική περίοδο αυτός ο προϋπολογισμός αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί.
Το έργο ECOTALE εκπονείται από το ΣΑΣΘ στο πλαίσιο του κοινοτικού προγράμματος διαπεριφερειακής συνεργασίας INTERREG IVC της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο έργο ECOTALE εξετάζονται μέτρα εσωτερίκευσης του εξωτερικού κόστους των μεταφορών και συμμετέχουν 9 εταίροι από 7 χώρες της ΕΕ (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία, Φιλανδία, Πολωνία, Ουγγαρία και Ελλάδα με το ΣΑΣΘ).
Όπως τόνισε ο κ. Βουγιούκας, «η περιπτωσιακή μελέτη που υλοποιήσαμε για τη δημιουργία δικτύου τραμ στη μητροπολιτική περιοχή Θεσσαλονίκης με καινοτομίες στην υλοποίηση και χρηματοδότηση και έμφαση στην μείωση του συνολικού εξωτερικού κόστους της αστικής κινητικότητας (με ΙΧ και Δημόσιες Αστικές Συγκοινωνίες) είναι μια παρακαταθήκη για την πόλη και τους πολίτες. Μέσω του έργου επετεύχθη η μεταφορά καλών πρακτικών ανάπτυξης ποιοτικών μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως του τραμ με αστική αναζωογόνηση (Ιλ ντε Φρανς – μητροπολιτική περιφέρεια Παρισιού), αλλά και καινοτομιών στην υλοποίηση και χρηματοδότηση (περίπτωση τραμ του Νότιγχαμ της Βρετανίας μέσω ΣΔΙΤ), σε συνδυασμό με την τιμολόγηση της κυκλοφοριακής συμφόρησης (Λονδίνο, Μιλάνο, Στοκχόλμη) και σταυροειδούς χρηματοδότησης ποιοτικών συστημάτων μέσων μαζικής μεταφοράς στο απώτερο μέλλον».
Οι εκπρόσωποι των υπολοίπων εταίρων υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό τη δουλειά των επιστημόνων για το τραμ στη Θεσσαλονίκη. Οι εκπρόσωποι Ιταλίας, Ισπανίας, Φινλανδίας, Ουγγαρίας, Πολωνίας και Γαλλίας επισήμαναν ότι το σχέδιο για το τραμ της Θεσσαλονίκης «είναι το πιο εμπεριστατωμένο», «προσδίδει συμπληρωματικότητα και βελτιώνει το σύστημα δημοσίων μεταφορών χωρίς να είναι ανταγωνιστικό», «αποτελεί εναλλακτική λύση μετακίνησης, που ταιριάζει με τα χαρακτηριστικά της πόλης», «είναι σημαντικό για κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς λόγους και μπορεί να βρεθεί χρηματοδότηση», «πρόκειται για πολύ φιλόδοξο και συνάμα χρήσιμο πλάνο».
Κλείνοντας τις εργασίες του εργαστηρίου ο κ. Παλαιστής επισήμανε ότι «το μέλλον είναι εδώ. Όλοι μαζί μπορούμε, μέσα από συλλογική και συντονισμένη προσπάθεια να δώσουμε στην πόλη της Θεσσαλονίκης αυτό που της αξίζει, μακριά από αγκυλώσεις και πολιτικές σκοπιμότητες. Το οφείλουμε στη νέα γενιά».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου