Η ανάπλαση της οδού Πανεπιστημίου, μέσα από τη δημόσια υποστήριξη ή την κριτική που έχει δεχθεί έδωσε την ευκαιρία να ακουστούν προτάσεις για το μέλλον του κέντρου της Αθήνας. Οπως αυτή που διατυπώνουν δύο γνωστοί πολεοδόμοι, για μια τριπλή επέκταση του τραμ. Μια πρόταση που, όπως επισημαίνουν, είναι εφικτή λόγω του χαμηλού της κόστους.
Οι προτάσεις για τη δημιουργία ενός εκτενούς δικτύου τραμ δεν είναι νέες - ήδη από τη δεκαετία του ’80 έχουν εκπονηθεί αρκετές μελέτες για την εξέλιξη του μέσου. «Σήμερα, δέκα χρόνια μετά τη λειτουργία του, το τραμ μπαίνει επιτέλους σε φάση ενηλικίωσης και από “ολυμπιακό” έργο μετατρέπεται σε λειτουργικό για την πόλη, χάρη στις επεκτάσεις του από το ΣΕΦ στον Πειραιά και στο κέντρο της Αθήνας, μέσω της Πανεπιστημίου», λέει ο κ. Γ. Πολύζος, καθηγητής Πολεοδομίας στο ΕΜΠ. «Είναι, λοιπόν, μια εξαιρετική ευκαιρία να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος για το μέλλον του τραμ και το πώς θα το χρησιμοποιήσουμε για να εξυπηρετήσουμε τις αστικές περιοχές». Η πρόταση, την οποία παρουσίασαν ο κ. Πολύζος και ο πολεοδόμος Λ. Τριάντης σε πρόσφατη ημερίδα για την πεζοδρόμηση της Σταδίου αφορά μια «τριπλή» επέκταση του τραμ:
1. Αξονας Πατησίων: από την πλατεία Αιγύπτου μέχρι τα Ανω Πατήσια (4 χλμ., 9 στάσεις). Θα βελτιώσει τη σύνδεση του κέντρου με τις περιοχές της Κυψέλης και των Κάτω και Ανω Πατησίων. Επιπλέον θα συνδέσει σημαντικές υπερτοπικές χρήσεις, δημόσιους χώρους (πλατεία Αμερικής, πλατεία Κολιάτσου, Φιξ) και θα αναδείξει τον ιδιαίτερο εμπορικό, πολιτισμικό και αρχιτεκτονικό/πολεοδομικό χαρακτήρα της Πατησίων. Εκτιμώμενο κόστος, 48 εκατ. ευρώ.
2. Αξονας Πειραιώς: από την Ομόνοια έως τον Πειραιά (έως Ταύρο, 3,5 χλμ., 5 σταθμοί). Συνδέει τα κέντρα Αθήνας και Πειραιά, αναδεικνύοντας τον Κεραμεικό δυτική πύλη της Αθήνας. Εξυπηρετεί Ψυρρή, Μεταξουργείο, Γκάζι, Κάτω Πετράλωνα, Ταύρο, υπερτοπικές χρήσεις πολιτισμού (Τεχνόπολη, Μουσείο Μπενάκη, Ιδρυμα Κακογιάννη, ΑΣΚΤ, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης), δημόσιους χώρους. Εάν υλοποιηθεί έως τον Ταύρο (3,5 χλμ.), το κόστος εκτιμάται σε 42 εκατ. ευρώ.
3. Αξονας Αλεξάνδρας (5 χλμ., 9 σταθμοί): από Σταθμό Λαρίσης έως Νοσοκομεία Παίδων. Εξυπηρετεί τις περιοχές Ζωγράφου, Αμπελοκήπων, Γκύζη, Εξαρχείων, συνδέοντας τις υπερτοπικές χρήσεις του αναβαθμιζόμενου Σταθμού Λαρίσης με Πεδίον Αρεως, Αρειο Πάγο, γήπεδο Παναθηναϊκού, νοσοκομεία Ελπίς, Αγ. Σάββας και Παίδων, Ιατρική και Οδοντιατρική Σχολή. Κόστος 60 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ
Οι προτάσεις για τη δημιουργία ενός εκτενούς δικτύου τραμ δεν είναι νέες - ήδη από τη δεκαετία του ’80 έχουν εκπονηθεί αρκετές μελέτες για την εξέλιξη του μέσου. «Σήμερα, δέκα χρόνια μετά τη λειτουργία του, το τραμ μπαίνει επιτέλους σε φάση ενηλικίωσης και από “ολυμπιακό” έργο μετατρέπεται σε λειτουργικό για την πόλη, χάρη στις επεκτάσεις του από το ΣΕΦ στον Πειραιά και στο κέντρο της Αθήνας, μέσω της Πανεπιστημίου», λέει ο κ. Γ. Πολύζος, καθηγητής Πολεοδομίας στο ΕΜΠ. «Είναι, λοιπόν, μια εξαιρετική ευκαιρία να ανοίξει ο δημόσιος διάλογος για το μέλλον του τραμ και το πώς θα το χρησιμοποιήσουμε για να εξυπηρετήσουμε τις αστικές περιοχές». Η πρόταση, την οποία παρουσίασαν ο κ. Πολύζος και ο πολεοδόμος Λ. Τριάντης σε πρόσφατη ημερίδα για την πεζοδρόμηση της Σταδίου αφορά μια «τριπλή» επέκταση του τραμ:
1. Αξονας Πατησίων: από την πλατεία Αιγύπτου μέχρι τα Ανω Πατήσια (4 χλμ., 9 στάσεις). Θα βελτιώσει τη σύνδεση του κέντρου με τις περιοχές της Κυψέλης και των Κάτω και Ανω Πατησίων. Επιπλέον θα συνδέσει σημαντικές υπερτοπικές χρήσεις, δημόσιους χώρους (πλατεία Αμερικής, πλατεία Κολιάτσου, Φιξ) και θα αναδείξει τον ιδιαίτερο εμπορικό, πολιτισμικό και αρχιτεκτονικό/πολεοδομικό χαρακτήρα της Πατησίων. Εκτιμώμενο κόστος, 48 εκατ. ευρώ.
2. Αξονας Πειραιώς: από την Ομόνοια έως τον Πειραιά (έως Ταύρο, 3,5 χλμ., 5 σταθμοί). Συνδέει τα κέντρα Αθήνας και Πειραιά, αναδεικνύοντας τον Κεραμεικό δυτική πύλη της Αθήνας. Εξυπηρετεί Ψυρρή, Μεταξουργείο, Γκάζι, Κάτω Πετράλωνα, Ταύρο, υπερτοπικές χρήσεις πολιτισμού (Τεχνόπολη, Μουσείο Μπενάκη, Ιδρυμα Κακογιάννη, ΑΣΚΤ, Σχολή Δημόσιας Διοίκησης), δημόσιους χώρους. Εάν υλοποιηθεί έως τον Ταύρο (3,5 χλμ.), το κόστος εκτιμάται σε 42 εκατ. ευρώ.
3. Αξονας Αλεξάνδρας (5 χλμ., 9 σταθμοί): από Σταθμό Λαρίσης έως Νοσοκομεία Παίδων. Εξυπηρετεί τις περιοχές Ζωγράφου, Αμπελοκήπων, Γκύζη, Εξαρχείων, συνδέοντας τις υπερτοπικές χρήσεις του αναβαθμιζόμενου Σταθμού Λαρίσης με Πεδίον Αρεως, Αρειο Πάγο, γήπεδο Παναθηναϊκού, νοσοκομεία Ελπίς, Αγ. Σάββας και Παίδων, Ιατρική και Οδοντιατρική Σχολή. Κόστος 60 εκατ. ευρώ.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου